بلوک دیاگرام ساختمان PLC زیمنس

>بلوک دیاگرام ساختمان PLC زیمنس

در این مقاله از سری مقاله های آموزشی نمایندگی زیمنس در ایران با بلوک دیاگرام ساختمان PLC زیمنس آشنا خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید.

یک PLC زیمنس با امکان ذخیره سازی برنامه ساختاری مشابه با کامپیوتر ها دارد. در واقع PLC زیمنس معمولاً به عنوان بخش پردازش یک کنترلر  زیمنس مورد استفاده قرار میگیرد.

مانند آنچه در شکل زیر مشاهده می شود ورودی ها اطلاعات لازم را به PLC  زیمنس منتقل کرده و PLC زیمنس نیز بر طبق نیاز سیستم کنترلی و بر مبنای برنامه ای که در داخل آن نوشته شده است خروجی ها را کنترل میکند.


PLC ها در اصل از یک منبع تغذیه ، واحد دریافت سیگنال های ورودی ، واحد پردازش مرکزی همراه با ریز پردازنده ، حافظه ذخیره سازی برنامه ، واحد ارسال سیگنال خروجی و ... تشکیل شده است . در PLC زیمنس نحوه کنترل پروسه به صورت یک برنامه در حافظه آن ذخیره میشود.

در شکل زیر میتوانید واحد های مختلف یک  PLC زیمنس را مشاهده نمایید که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.




PLC زیمنس به صورتهای فشرده ، ماژولار ، شبکه ای ، و نیز به شکل PC صنعتی موجود است. برای PLC های با ورودی و خروجی کم یعنی با حداکثر حدود 100 DI/DO (DI مخفف Digital Input و بیانگر ورودی های دیجیتالی میباشد و DO مخفف Digital Output زیمنس و بیانگر خروجی های دیجیتالی میباشد)، PLC های مدل فشرده (Compact) و یا میکرو (مانند PLC های مدل S7 200) مورد استفاده قرار میگیرد و برای PLC های با تعداد ورودی و خروجی های بیشتر از 100 DI/DO از PLC های مدل ماژولار زیمنس  استفاده میشود.



نمای ظاهری یک میکرو PLC مدل S7 221


اغلب برای هر بخش تولیدی یک PLC زیمنس مخصوص آن بخش نصب میشود. سپس این PLC های مجزا به وسیله یک شبکه مبادله داده (BUS) مانند  شبکه  Profibus-PD  زیمنس به  واحد  کنترل مرکزی زیمنس  وصل  میشوند . به این شبکه میتوان اجزای دیگری مانند تجهیزات فرمان و نظارت و یا یک ارتباط دهنده (Actuator-Sensor-Interface) ASI-BUSO را متصل کرد.



استفاده از PLC در یک شبکه صنعتی


امروزه اکثراً PLC های زیمنس ماژولار مورد استفاده قرار میگیرند . واحد مرکزی یک PLC از نوع ماژولار تشکیل شده است از یک منبع تغذیه ، زیمنسCPU (Central Processing Unit)  و حداقل یک واحد دریافت و یک واحد ارسال سیگنال.

نمایندگی زیمنس در ایران