آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 2: شروع کار با مدار فرمان ( مدار فرمان )

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 2: شروع کار با مدار فرمان ( مدار فرمان )
در قسمت دوم از آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس، که توسط نمایندگی زیمنس تهیه شده است با نحوه کار با مدارهای منطقی و طراحی مدار فرمان های مختلف آشنا خواهید شد.
 
برای شروع کار با مدار فرمان AND, OR و NOT باید از یک گارگاه کامل برق استفاده کرد. اما چون این کار برای خیلی ها غیرممکن می باشد ما با استفاده از نرم افزار Automation Studio 6.0 سیم پیچی ها و انواع کارها را شبیه سازی می کنیم.
 
وقتی نرم افزار را باز کنید با صفحه زیر رو به رو خواهید شد.
 
 
صفحه سفید رنگ محل قرار دادن المان های الکترونیکی موردنظر شما مانند Push Button ها Relay ها و ... می باشد.
 
قسمت سمت چپ نرم افزار مربوط به المان های الکترونیکی می باشد که انواع تجهیزات الکترونیکی در لیست های سمت چپ موجود می باشد که با استفاده از آن ها مدارها را طراحی و شبیه سازی می کنیم.
 
برای شروع به کار اول یک مدار فرمان ساده طراحی کرده و آن را اجرا می کنیم تا با کلیات کار با این نرم افزار آشنا شویم و بعد به طراحی مدار فرمان های And, OR و NOT خواهیم پرداخت.
 
 

طراحی یک مدار فرمان ساده

می خواهیم با استفاده از نرم افزار Automation Studio یک مدار فرمان ساده طراحی کنیم که با یک کلیک لامپ روشن و با کلیک دوباره روی همان کلید لامپ خاموش شود.
 
برای شروع اول باید با اضافه کردن یک Push Button از لیست المان های الکترونیکی در صفحه سفید برنامه کار خود را شروع کنیم. برای این کار در لیست سمت چپ، لیست Electrical Control ( JIC Standard ) را باز کرده و Switches را انتخاب کنید. با انتخاب زیر منوی Switches می بینید که در پایین لیست قطعات موجود ظاهر می شوند.
 
 
حال Push Button را درگ کرده و در صفحه سفید سمت راست رها کنید. با درگ کردن Push Button در صفحه سفید پنجره جدیدی باز می شود که در آن پنجره می توانید ویژگی های مختلف قطعه مورد نظر را تغییر بدهید. ما در اینجا فقط با قسمت Alias پنجره باز شده که نام قطعه را مشخص می کند کار داریم.
 
 
حال در قسمت Alias نام موردنظر برای Push Button خود را مشخص کنید. برای مثال حرف انگلیسی a و بعد کلید Enter را فشار دهید یا روی تیک سبز رنگ پایین آن پنجره کلیک کنید.
اگر دقت کرده باشید می بینید که شستی اضافه شده بسیار کوچک است. می توانید با کلیک راست روی صفحه سفید و انتخاب یکی از گزینه های 
  • Zoom Window
  • Zoom +
  • Zoom –
  • و...
 
صفحه را بزرگتر یا کوچکتر کنید.
 
اکنون نیاز به یک وسیله خروجی مانند لامپ داریم. برای اضافه کردن لامپ در لیست سمت چپ لیست Electrical Control (JIC Standard)، لیست Output Components را باز کرده و در پنجره پایین لیست، یک Signalling Devices به صفحه سفید سمت راست اضافه می کنیم. و نام آن را LAMP قرار می دهیم.
 
 
اکنون نیاز به یک منبع تغذیه 24v برای تامین برق لامپ مورد نظر داریم. برای اضافه کردن منبع تغذیه 24v در لیست سمت چپ لیست Electrical Control (JIC Standard)، لیست Power Sources را باز کرده و در پنجره باز شده در پایین لیست یک Power Sources به صفحه سفید سمت راست اضافه می کنیم بعد در همان پنجره یک Neutral And Grounds نیز به صفحه سفید سمت راست اضافه می کنیم.
 
 
بعد از اضافه کردن Power Sources و Neutral And Grounds باید سیم ها را به یکدیگر متصل کنیم. برای اتصال قطعات زیر هر قطعه یک دایره وجود دارد آن دایره را درگ کرده و به دایره قطعه موردنظر متصل می کنیم.
 
 
برای اجرای مدار فرمان ایجاد شده از منوی برنامه به سربرگ Simulation بروید و روی دکمه Normal Simulation کلیک کنید. بعد از اجرا می بینید که قسمتی از سیم که در آن برق 24v وجود دارد آن قسمت سیم به رنگ یاسی یا صورتی می باشد و در قسمتی که برق صفر V وجود دارد آن قسمت از سیم به رنگ سبز می باشند.
 
 
حال برای روشن کردن لامپ روی شستی اضافه شده با نام A کلیک کرده و می بینید که قسمتی دیگر از سیم نیز به رنگ یاسی یا صورتی در می آید و لامپ سبز رنگ می شود که نشان دهنده روشن شدن آن می باشد.
 
 

طراحی مدار فرمان AND

در این بخش می خواهیم مدار فرمان AND با شکل کلیه مدار فرمانی که در بالا طراحی کردیم را شبیه سازی کنیم. همان طور که می دانید مدار فرمان AND وقتی کار می کند که هر دو یا کلید یا همه کلید ها وصل باشند در غیر این صورت خروجی قابل مشاهده نمی باشد.
 
مدار فرمان AND کاربرد بسیاری در PLC های مختلف از جمله اتوماسیون صنعتی زیمنس دارد. برای مثال اگر بخواهیم یک شرط بذاریم که دو کنتاکت با هم وصل باشند تا خروجی روشن شود باید از مدار فرمان AND استفاده کرد.
 
برای شروع یک مدار فرمان مانند مدار فرمان بالا طراحی کرده با این تفاوت که در مدار فرمان AND به دو عدد Push Button نیاز است. حال آن دو Push Button رو اضافه می کنیم که به صورت زیر می شود:
 
 
بعد از اجرا می بینید که اگر هر دو کلید روشن نباشند لامپ ما روشن نمی شود اما اگر دو کلید را روشن کنیم می بینیم که لامپ روشن می شود و مدار فرمان ما شروع به کار می کند.
 

طراحی مدار فرمان OR

همان طور که می دانید در مدار فرمان OR فقط نیاز است که یکی از کلیدها روشن باشد. که شکل کلی مدار فرمان OR به شکل زیر می باشد:
 
 
همان طور که در مدار فرمان OR می بینید فقط کافیست که تنها یکی از کلید ها در مدار روشن شود تا لامپ نیز روشن شود. اگر یکی از کلید ها روشن و دیگری خاموش باشد بازهم لامپ روشن می شود. و فقط در یک حالت لامپ خاموش می شود که آن این است که هر دو لامپ موجود در مدار فرمان خاموش باشند.
مدار فرمان OR نیز در PLC ها از جمله PLC های نمایندگی زیمنس استفاده زیادی دارد، مانند وقتی که بخواهیم دو کلید را باهم موازی کنیم یا وقتی که 2 کلید داریم و می خواهیم خروجی با یکی از آن کلید ها نیز روشن شود باید از مدار فرمان OR استفاده کرد.
 

طراحی مدار فرمان NOT

برای طراحی مدار فرمان NOT نیز مانند مدار فرمان های قبلی عمل می کنیم با این تفاوت که در هنگام اضافه کردن Push Button باید اول روی Push Button دابل کلیک کرده تا یک پنجره باز شود و در پنجره باز شده یک گزینه به اسم Normally Closed Push-Button موجود می باشد که باید آن را درگ کرده و در محل موردنظر در صفحه سفید سمت راست رها کنید که به صورت زیر می باشد:
 
 
ویژگی این Push Button این است که این Push Button به طور پیشفرض روشن است یعنی جریان برق از آن عبور می کند.
همانطور که می دانید لامپ در مدار فرمان NOT به صورت پیشفرض روشن می باشد زیرا Push Button ما بسته می باشد به همین دلیل جریان از آن عبور می کند. حال برای خاموش کردن لامپ باید روی Push Button کلیک کرده تا باز شود تا دیگر جریان نتواند از آن عبور کند.
 
 
در این قسمت با مدار فرمان های AND، OR و NOT آشنا شدید. در قسمت های بعدی خواهید آموخت که چگونه مدار فرمان های کنتاکتوری طراحی کنید و نحوه بار زدن 2 کلید روی یک مدار فرمان را یاد خواهید گرفت.