نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 7: آموزش دستورات Set و Reset در HMI

>نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 7: آموزش دستورات Set و Reset در HMI

این قسمت آموزش نمایندگی زیمنس ایران به موضوع دستورات Set و Reset اختصاص دارد. در این بخش از دوره آموزشی مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با استفاده از HMI می خواهیم ببینیم که دستورات Set و Reset در برنامه TIA Portal چه در بخش PLC و چه در بخش HMI چگونه کار می کنند.

 

دستورات Set و Reset در PLC S7-1200 نمایندگی زیمنس

در این بخش ابتدا به توضیح دستورات فوق بر روی پی ال سی S7-1200 زیمنس می پردازیم. می خواهیم با استفاده از یک ورودی (i0.0) خروجی خود را Set کنیم و با استفاده از یک ورودی دیگر (i0.1) خروجی را Reset کنیم.

ابتدا یک کنتاکت Normal Open را به پی ال سی اضافه می کنیم و آدرس آن را به i0.0 تغییر می دهیم.

حال در برنامه TIA Portal از قسمت Basic instruction از فولدر Bit logic operation یک SR یا همان Set/Reset را انتخاب میکنیم تا به پروژه برنامه نویسی ما اضافه شود.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستورات Set و Reset در HMI - 01

 

بعد از اضافه کردن آن، آدرس خروجی را به q0.0 تغییر می دهیم. دوباره یک کنتاکت Normal open به پروژه اضافه می کنیم و ورودی آن را به i0.1 تغییر می دهیم. در انتها نیز یک خروجی قرار داده و آن را q0.0 می نامیم.

در نهایت پروژه ما باید شبیه عکس زیر شده باشد:

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستورات Set و Reset در HMI - 02

 

اگر دوره آموزشی PLC S7-1200 نمایندگی زیمنس را دنبال کرده باشید می دانید که وقتی ورودی i0.0 را فعال می کنیم پایه Set فعال می شود و خروجی ما را روشن نگاه می دارد. همینطور وقتی ورودی i0.1 را فعال می کردیم Reset انجام میشد.

همانطور که در عکس بالا می بینید دستور Reset اولویت بالاتری نسبت به دستور Set دارد یعنی اگر هر دو ورودی ما به صورت همزمان فعال شود دستور Reset انجام می پذیرد و خروجی را خاموش می کرد.

حال تگ های پروژه را نیز نام گذاری می کنیم. اگر نمی دانید چگونه این کار انجام می پذیرد به آموزش های قبلی زیمنس سیماتیک مراجعه کنید.

به ترتیب ورودی i0.0 را START، خروجی q0.0 را MOTOR و ورودی i0.1 را STOP نامگذاری میکنیم.

حال برنامه را کامپایل کرده و آن را روی دستگاه خود بارگذاری میکنیم.

آموزش شبیه سازی پی ال سی ها و HMI های زیمنس را در قسمت های قبلی این دوره آموزشی شرح داده ایم.

در برنامه PLCSIM تگ های معرفی شده را پیدا می کنیم و در برنامه TIA Portal نیز PLC S7-1200 و دستوراتی که برای آن نوشته ایم را بر روی Online Mode قرار می دهیم.

اگر در برنامه PLCSIM دکمه START را فعال کنیم خروجی ما یا همان MOTOR فعال شده و اگر دکمه STOP را بزنیم خروجی غیر فعال یا خاموش می شود.

حالا که دستورات Set و Reset را در پی ال سی زیمنس مرور کردیم باید برنامه خود را گسترش دهیم تا بتوانیم آن را بر روی HMI نیز ارائه کنیم.

 

در بخش Network2 همانند شکل یک ورودی و یک خروجی قرار می دهیم و آن ها را به ترتیب m0.0 و q0.1 می نامیم. همچنین تگ های مربوط به آن ها را به ترتیب START1 و MOTOR1 نامگذاری میکنیم.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستورات Set و Reset در HMI - 03

 

حال وقت آن است که ارتباط این برنامه را با HMI برقرار کنیم. برای این کار ابتدا برنامه را کامپایل کرده و روی شبیه ساز PLCSIM دانلود می کنیم و سپس از پنجره Devices به بخش مربوط با HMI می رویم.

در قسمت HMI tags تگ های مربوطه را نامگذاری می کنیم.

در پنجره باز شده در قسمت PLC tag، تگ هایی که در پی ال سی قرار دادیم را وارد می کنیم و سپس در قسمت Name آن ها را نامگذاری میکنیم.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستورات Set و Reset در HMI - 04

 

بعد از این کار به قسمت Screens رفته و Root screen را باز می کنیم. همانند آموزش های قبلی از بخش Toolbar بخش Elements به صفحه اسکرین خود دو دکمه اضافه می کنیم.

از بخش Properties مشخصات دکمه های خود را تنظیم می کنیم. به عنوان مثال رنگ پس زمینه دکمه ها و عنوان آن ها را تغییر می دهیم.

بعد از اینکه تنظیمات ظاهر دکمه های ما در HMI زیمنس انجام شد به تب Events رفته و برای فشرده شدن هریک از دکمه هایمان یک عملیات را تعریف میکنیم.

از قسمت Graphics و قسمت Motors یک آیکون موتور به صفحه اچ ام آی خود اضافه می کنیم و از قسمت Basic Objects یک دایره به نزدیک موتور خود اضافه می کنیم تا وضعیت روشن و خاموش بودن آن به وسیله این دایره و رنگ آن مشخص شود.

در قسمت های قبلی این دوره آموزش اطلاعات مربوط به تنظیم دکمه ها و دایره روشن و خاموش بودن موتور را توضیح داده ایم.