نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 19 و پایانی: ذخیره کردن اطلاعات از HMI

>نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 19 و پایانی: ذخیره کردن اطلاعات از HMI

زیمنس سیماتیک، نمایندگی زیمنس در ایران

در این قسمت از دوره آموزشی مانیتورینگ با HMI می خواهیم یکسری تغییراتی که در برنامه انجام می شود را درون یک فایل ذخیره کنیم.

این ذخیره سازی یا درون یک فلش USB یا یک کارت SD در رم HMI خود ذخیره کنیم. ابتدا یک پروژه جدید در برنامه TIA Portal ایجاد می کنیم و یک PLC S7-1200 و یک HMI را به آن اضافه می کنیم.

اگر در مورد نحوه ایجاد پروژه جدید و افزودن پی ال سی و HMI اطلاعی ندارید پیشنهاد زیمنس سیماتیک (نماینده رسمی اتوماسیون صنعتی و فشار ضعیف زیمنس در ایران) این است که به قسمت های ابتدایی این دوره آموزشی بروید و آموزش ها را مرحله به مرحله دنبال نمایید.

اکنون به بلاک اصلی برنامه پی ال سی خود می رویم و در Network 1 آن ابتدا یک کنتاکت نرمال اوپن قرار می دهیم و آدرس آن را M0.0 می نامیم که قرار است نقش ورودی را برای ما ایفا کند. حال آن را به یک تایمر متصل می کنیم. برای این کار یک Empty block به پروژه اضافه می کنیم. تایمر خود را از نوع TON قرار می دهیم. در انتها نیز یک خروجی قرار می دهیم و آن را q0.0 می نامیم.

حال به Network 2 رفته و در ابتدای آن باز یک Empty block قرار می دهیم و نوع آن را از نوع دستور Move  تعیین می کنیم.  ورودی دستور Move را به یک رجیستر با نام MW10 مرتبط می کنیم و خروجی آن را به PT تایمر بالا متصل می کنیم.

حال به نتورک سوم می رویم. در ابتدای آن نیز یک دستور Move قرار می دهیم ورودی آن را به ET تایمر خود وصل می کنیم و خروجی آن را نیز به یک رجیستر با نام MW11 متصل می کنیم.

 

اکنون وقت نامگذاری تگ ها است. پنجره Show all tags را باز می کنیم. تگ اول کلید استارت ما است پس آن را Start می نامیم. تگ دوم که خروجی است نقش موتور ما را ایفا می کند که آن را Motor می نامیم. تگ سوم ورودی تایمر ما است پس آن را Input Timer و تگ آخر را که خروجی تایمر است Output Timer می نامیم.

حال برنامه را کامپایل کرده و آن را درون برنامه PLCSIM شبیه سازی می کنیم و تگ ها را در داخل آن برنامه نیز وارد می کنیم.

حال به بخش تگ های HMI می رویم و از بخش PLC Tag تگ ها را وارد می کنیم و پس از آن هرکدام را نامگذاری می کنیم.

نوبت به بخش صفحه نمایش HMI می رسد. ابتدا یک دکمه در آن قرار می دهیم و در قسمت Properties آن ابتدا نام آن را Start می نامیم و تنظیمات دلخواه ظاهری را بر روی آن اعمال می کنیم. حال به تب Events رفته و در قسمت Press بخش Add function از قسمت EditBit یک InvertBit قرار می دهیم  و تگ Start را به آن وصل می کنیم.

 

همانند قسمت های قبلی یک دایره با انیمیشن برای وضعیت روشن و خاموش بودن موتور قرار می دهیم. (به قسمت های قبلی برای یادگیری تنظیمات وضعیت موتور بروید).

حالا یک I/O Field به صفحه HMI خود اضافه می کنیم. به بخش Properties آن رفته و در بخش general و قسمت Process تگ تایمر ورودی را به آن اختصاص می دهیم. Type را نیز به حالت Input تغییر می دهیم.

اکنون یک Trend View نیز به صفحه HMI خود اضافه می کنیم. به بخش تنظیمات آن رفته (کلیک راست روی آن و سپس کلیک بر روی Properties) و در ابتدا به بخش Trend در آن رفته و دکمه Add trend را می زنیم. یک نام دلخواه به آن می دهیم و در قسمت Source setting تگ تایمر خروجی HMI را به آن وصل می کنیم.

 

برای آموزش تنظیمات Trend View اینجا بروید.

 

حال در پنجره Devices بخش HMI رفته و پنجره Historical data را باز می کنیم. ابتدا یک نام به آن اختصاص می دهیم. در قسمت Storage Location نوع فایل خروجی را انتخاب می کنیم که در این مثال ما CSV را انتخاب می کنیم. بخش Data records را نیز که تعداد نمونه های ما می باشد را روی 2000 قرار می دهیم. Path نیز برای این است که محل ذخیره را مشخص کنیم. در این بخش می توان حافظه USB یا SD Card را انتخاب کنیم.

در پایین این پنجره بخش Logging tags می باشد که ابتدا در قسمت Name بر روی Add new کلیک می کنیم و بعد از بخش نام در قسمت Process tag تگ تایمر ورودی را قرار می دهیم.

تنظیمات ذخیره سازی فایل به اتمام رسید اکنون نوبت این است که به HMI فرمان دهیم تا اطلاعات را ذخیره کند. به صفحه اصلی HMI رفته یک دکمه جدید برای دستور ذخیره سازی در آن قرار می دهیم و آن را Save می نامیم.

اکنون به بخش Properties آن رفته و در بخش Events و قسمت Press بر روی Add function کلیک می کنیم و در قسمت Historical Data بر روی ArchiveLogFile کلیک می کنیم. در بخش Log آن نامی که در پنجره Historical data برای ذخیره سازی تعیین کرده بودیم را انتخاب می کنیم. Directory name را نیز همانند بخش Historical data قرار می دهیم (حافظه USB یا SD Card).

اکنون با اجرای پروژه می توانیم فایل لاگ را در مسیری که مشخص کردیم و با فرمتی که تعیین کردیم ذخیره کنیم.

 

دوره آموزشی مانیتورینگ در اتوماسیون صنعتی با استفاده از HMI که توسط نمایندگی زیمنس در ایران (شرکت زیمنس سیماتیک) برای شما تهیه گردیده بود در این جا به پایان رسید.

در این دوره سعی ما بر این بود که شما را با مقدمات استفاده از HMI های زیمنس و پنل HMI این شرکت آشنا کنیم. منتظر نظرات و پشنهاد های شما کاربران گرامی برای دوره های تکمیلی بعدی هستیم.

با تشکر تیم محتوای زیمنس سیماتیک