آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 3: تشریح ماژول PM

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 3: تشریح ماژول PM

همانطور که در قسمت قبلی دوره آموزشی PLC S7-1500 که توسط نماینده رسمی زیمنس در ایران (زیمنس سیماتیک) مطالعه فرمودید به کلیات اجزای سخت افزاری این پی ال سی پرداختیم در این قسمت قصد داریم ماژول PM را به طور جزئی بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

معرفی کلیات ماژول PM در PLC S7-1500

شکل زیر یک نمونه از کاربرد ماژول PM با ولتاژ خروجی 24V DC را نشان می دهد. همان طور که در این شکل مشاهده می کنید، ماژول PM ولتاژ ورودی AC یا DC را از ورودی (Input) دریافت و آن را به یک ولتاژ 24V DC تبدیل می کند که در خروجی (Output) نمایش داده شده است. این ولتاژ خروجی DC، برای تامین ولتاژ تغذیه مورد نیاز اجزای PLC، یعنی CPU، ماژول PS، ماژول IO و . . . مورد استفاده قرار می گیرد.

 

معرفی کلیات ماژول PM در PLC S7-1500

 

به دلیل اینکه ماژول PM اتصالی به Backplane Bus سیستم اتوماسیون صنعتی ندارد، از یک اسلات قابل پیکربندی روی ریل استفاده نمی کند؛ به این معنی که وجود این ماژول روی ریل هنگام پیکربندی پی ال سی S7-1500 در نرم‌افزار اجباری نیست. از این رو، می توان از یک منبع تغذیه 24V DC خارجی مانند منبع تغذیه SITOP نیز به جای ماژول PM استفاده کرد. ورودی منبع تغذیه SITOP در شکل زیر از نوع AC و به صورت سه فاز می باشد. با اتصال ورودی این منبع تغذیه می توان به دو خروجی 24V DC دسترسی پیدا کرد. خروجی های مذکور با دو علامت مثبت (بیانگر +24V DC) و دو علامت منفی (بیانگر -24V DC) در پایین منبع تغذیه قابل مشاهده می باشند.

 

منبع تغذیه 24V DC خارجی SITOP

 

تا کنون دو ماژول PM با توان های مختلف عرضه شده اند که مشخصات آن ها به شرح زیر می باشد:

  • ماژول PM 70W 120/230V AC که خروجی آن 24V DC 3A است.
  • ماژول PM 190W 120/230V AC که خروجی آن 24V DC 8A است.

 

ماژول PM 190W 120/230V AC در PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس

 

ماژول PM 190W 120/230V AC (عکس بالا) نسبت به ماژول PM 70W، ماژول های بیشتری را تغذیه می کند. برای دسترسی به فایل کامل مشخصات فنی ماژول PM 190W 120/230V AC می توانید فایل پی دی اف زیر را دانلود نمایید:

 

دانلود مشخصات فنی PM 190W 120/230V AC


اجزای نمایشی و اپراتوری ماژول PM

در ادامه اجزای نمایشی (چراغ های LED) و همچنین اجزای اتصالی و اپراتوری از قبیل سلکتور سوئیچ کننده حالت، کانکتور کابل تغذیه و ترمینال اتصال تغذیه خروجی ماژول PM را معرفی می کنیم:


الف) اجزای نمایشی ماژول PM: همه ماژول های موجود در پی ال سی S7-1500، از جمله ماژول PM، دارای 3 چراغ LED با نام های RUN، ERROR و MAINT می باشند. این LEDها برای اولین بار توسط شرکت زیمنس و به منظور تشخیص وضعیت کاری فعلی ماژول مربوط و عیب یابی آن، در سیستم های اتوماسیون صنعتی تعبیه شده اند.

 

چراغ های LED ماژول PM 190W 120/230V AC

 

شکل بالا چراغ های LED ماژول PM 190W 120/230V AC را نشان می دهد که به چراغ های خطا و وضعیت نیز معروفند و عبارتند از:

  1. RUN: برای نمایش حالت اجرا به کار می رود.
  2. ERROR: برای نمایش حالت خطا به کار می رود.
  3. MAINT: برای نمایش حالت وجود عیب در ماژول به کار می رود.

 

ب) اجزای اتصالی و اپراتوری ماژول PM: لیست زیر اجزای اتصالی و اپراتوری ماژول PM 190W 120/230V AC را تشکیل می دهند. این اجزا که در زیر کاور جلویی (Front Cover) ماژول PM قرار گرفته اند، عبارتند از:

  1. کانکتور کابل تغذیه (Power Connector): این قسمت برای اتصال ولتاژ ورودی به ماژول PM به کار می رود.
  2. ترمینال خروجی 24V DC با قابلیت اتصال: این قسمت برای اتصال خروجی ماژول PM، یعنی ولتاژ 24V DC، به ماژول های مجاور مانند CPU، ماژول PS و ماژول های IO استفاده می شود.
  3. چراغ های LED: وضعیت کاری فعلی ماژول PM توسط این چراغ ها نمایش داده می شود.
  4. دکمه قطع و وصل (سوئیچ Standby): از این دکمه برای قطع و وصل ماژول PM استفاده می شود.
  5. پیچ: در این قسمت یک پیچ برای ثابت کردن ماژول روی ریل تعبیه شده است.

 

نکته: ماژول PM 190W 120/230V AC، هیچ پیغام هشدار یا پیغام خطایی را در CPU یا در نرم افزار STEP 7 ثبت نمی کند و تشخیص وضعیت ماژول PM تنها توسط چراغ های LED انجام می شود.


اتصالات تغذیه ماژول PM

در این بخش اتصالات تغذیه ممکن ماژول PM بررسی می شوند:
الف) اتصال ولتاژ تغذیه ورودی به ماژول PM: برای این کار، از کانکتور کابل تغذیه ماژول PM مانند شکل زیر استفاده می شود. برای اتصال ولتاژ تغذیه، مراحل زیر را طی کنید:

  1. کاور جلویی ماژول PM را جدا کنید و آن را به سمت بالا حرکت دهید تا ثابت بایستد.
  2. دکمه باز کردن (Opening Key) کانکتور کابل تغذیه را به سمت پایین فشار دهید. سپس کانکتور کابل تغذیه را از ماژول PM جدا کنید.
  3. پیچ روی کانکتور را شل کنید.
  4. کاور مربوط به کانکتور را باز کنید.
  5. روکش کابل مربوط را برای اتصال، ولتاژ تغذیه ورودی ماژول، تا طول 35 میلی متر و سیم ها را تا طول 8 میلی متر با استفاده از سیم لخت‌کن بردارید و به آن ها سرسیم بزنید.
  6. سیم ها را مطابق با نمودار اتصال، به ترمینال های مربوط وصل کنید.
  7. کاور مربوط به کانکتور را ببندید.
  8. پیچ روی کانکتور را سفت کنید.
  9. کانکتور کابل تغذیه را به ماژول PM وارد نمایید.

 

اتصال ولتاژ تغذیه ورودی به ماژول PM در پی ال سی S7-1500 نمایندگی زیمنس

 

نکته: کانکتور کابل تغذیه برای هر دو ماژول PM و PS یکسان است.

 

ب) اتصال خروجی 24V DC از ماژول PM به CPU: مراحل کار در این قسمت به شرح زیر می باشد:

  1. کانکتور چهارپل ماژول PM را سیم بندی کنید.
  2. کانکتور چهارپل ماژول PM را به کانکتور چهارپل CPU متصل کنید.
  3. در انتها کانکتورهای مذکور را در زیر کاور جلویی (Front Cover) ماژول های PM و CPU در محل های تعیین شده برای هر ماژول قرار دهید و به این ترتیب ماژول PM را به CPU متصل کنید.

 

 اتصال خروجی 24V DC از ماژول PM به CPU - 1

 

 اتصال خروجی 24V DC از ماژول PM به CPU - 2

 

نکته: کانکتور چهارپل ماژول PM، در برابر قطبیت معکوس از ماژول PM محافظت می کند؛ به این ترتیب، زمانی که جای مثبت و منفی ماژول عوض شود، این کانکتور اجازه عبور جریان را نمی دهد.

 

این قسمت از سری آموزش های زیمنس سیماتیک (نمایندگی زیمنس در ایران) نیز به پایان رسید. در قسمت بعدی ماژول PS را بررسی خواهیم کرد.