34 مرحله اجرای پروژه های اتوماسیون

>34 مرحله اجرای پروژه های اتوماسیون

اجرای پروژه های اتوماسیون در چند مرحله امکانپذیر است؟

اجرای پروژه های صنعتی مراحل یکسانی ندارند و بسته به نوع پروژه و ... شامل مراحل مختلفی از جمله طراحی، تامین کالا، راه اندازی و ... می شود. زیمنس سیماتیک (نمایندگی زیمنس) با هدف تامین کالا تمامی صنایع در حال فعالیت است. به عبارتی برای حفظ بقا یک صنعت باید در جهت پیاده سازی و ارتقا سیستم های اتوماسیون صنعتی قدم برداشت. در این آموزش 36 گام برای اجرای پروژه های صنعتی شرح داده شده است، با ما همراه باشید. 

 

1. دریافت درخواست پروژه و نیازمندی های آن

برای شروع اجرای پروژه باید درخواست ها را بررسی نمایید. این درخواست ها شامل فرآیند های صنعتی بزرگ و کوچک می شود از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، غذایی و ...

 

2. دریافت مشاوره

بعد از ارسال درخواست باید یک مکالماتی در خصوص تبادلات اطلاعات اولیه پروژه با کارشناسان فنی صورت گیرد. در این مرحله باید هدف پروژه تعیین شود تا کارشناسان بتوانند ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری را به صورت پیشنهاد اعلام کنند. در راس تامین تجهیزات، دانش و تجربه مهندسان این حوزه است که در طراحی یک سیستم کنترل یکپارچه و کارآمد است که نیاز نهایی کارفرما و پروژه صنعتی را پوشش می دهد.  

 

3. بازدید از پروژه

پیش از شروع اجرای پروژه باید کارشناسان فنی از محل پروژه باید بازدیدی داشته باشند. زیرا کارشناسان فنی اتوماسیون صنعتی بر حسب تجربه تصمیم هایی را اخذ خواهند کرد. 

 

4. طراحی سیستم کنترل

سه مرحله فوق سبب تکمیل اطلاعات فنی و محیطی خواهد شد و نوبت به انتخاب قطعات و معماری سیستم کنترل می رسد. در حین انتخاب تجهیزات اتوماسیون صنعتی و فشار ضعیف تجهیزات نوع فرآیند، نیاز پروژه، تجربه فنی، موجودی تجهیزات در بازار، تامین کنندگان کالا و ... را در نظر بگیرید. در مرحله طراحی سیستم کنترل باید نوع و تعداد مورد نیاز تجهیزات، پیکربندی آنها انجام می شود. 

 

5. زمان بندی پروژه 

در گام 5 باید پیشنهادات مالی و تعیین زمانبندی پروژه انجام شود. این زمانبندی بنابر ضرورت پروژه و وقت کارشناسان فنی تعیین می شود. پروژه باید طبق یک برنامه زمانی مشخص و دقیق شروع شود و برنامه ریزی تمام مراحل مورد قبول طرفین باشد. در مورد ارائه مستندات هزینه پروژه باید 10 مورد را لحاظ کنید:

  1. هزینه تامین تجهیزات همانند PLC، Drive، Soft Starter و ...
  2. هزینه پیکربندی
  3. هزینه برنامه نویسی
  4. هزینه مونتاژ تابلو ها
  5. هزینه FAT
  6. هزینه SAT
  7. هزینه حمل و نقل
  8. راه اندازی
  9. هزینه طراحی و مستند سازی
  10. آموزش

 

6. قرارداد کاری

طی یک قرارداد رسمی توافقات که شامل همه جزییات فنی و حقوقی بین طرفین بسته می شود. در این قرارداد باید موارد زیر حتما درج شود: 

- مشخصات کامل طرفین

- هزینه های پروژه و نحوه پرداخت آنها

- ضمانت جهت حسن انجام کار

- تعیین شرح وظایف طرفین

- شرح و مفاد پروژه 

- شرایط فسخ قرارداد

- و ...

 

7. تحویل لاجیک فرآیند

لاجیک فرآیند توسط کارفرما و مهندسان خود شرکت یا پیمانکار ماشین ساز تهیه می شود. خاطر نشان شویم که نوشتن لاجیک در شرح وظایف پیمانکار نمی باشد و تایید کارفرما بر لاجیک استخراج شده جهت اجرای گام های بعدی پروژه ضرورت دارد. 

 

8. طراحی سیستم کنترل

طراحی سیستم کنترل مطابق با داده های جمع آوری شده صورت می گیرد و مبنای اجرای پروژه این طراحی می باشد. 

 

9. مستندات پروژه  

تهیه مستندات پروژه پیش از هر اقدامی الزامی می باشد و مبنای تمامی طراحی های بعدی خواهد بود. در این مستندات باید لیستی از قطعات ابزار دقیق، ورودی خروجی ها (I/O List)، موتورها (Motor List)، ولوها (Valve List)، کابل ها (Cable List) و ... درج شده باشد. بر اساس همین مستندان باید نقشه الکتریکی فرآیند طراحی شود. 

 

10. طراحی تابلوها

تابلو برق ها مهمترین عضو پروژه محسوب می شود و در انواع مختلفی و به صورت ایستاده و دیواری مورد استفاده قرار می گیرد. دسته بندی تابلو برق های مصرفی در پروژه عبارتند از :

  1. تابلو برق ورودی
  2. تابلو قدرت موتور
  3. تابلو کنترلی
  4. تابلو توزیع مصرف کننده تک و سه فاز
  5. تابلو مارشالینگ 
  6. تابلو اصلاح ضریب توان یا بانک خازن 
  7. تابلو توزیع روشنایی
  8. و ...

نکته!

  1. نقشه الکتریکی تابلو برق ها باید شامل ارتباطات و مدار الکتریکی باشد. 
  2. طراحی نقشه الکتریکی توسط 3 نرم افزار AutoCad Electrical، eplan، AutoCad انجام می شود. 

 

چیدمان طراحی تابلو کنترل شامل:

  1. نحوه چیدمان تجهیزات اتوماسیون
  2. نحوه چیدمان تجهیزات قدرت
  3. چیدمان داکت ها
  4. چیدمان ترمینال فرمان و قدرت 
  5. چیدمان سینی ها
  6. چیدمان درب تابلو
  7. و ...

 

نمایندگی زیمنس - اجرای پروژه اتوماسیون

 

11. تامین قطعات پروژه

تجهیزات پروژه های اتوماسیون را باید از برندهای خارجی همانند زیمنس SIEMENS تامین کرد. زیمنس سیماتیک به عنوان تامین کننده با شرکت های بزرگ و کوچک در حال همکاری است. برای ارسال لیست قیمت ها و استعلام قیمت و موجودی به واتس اپ 09371774143 با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. 

 

12. تهیه فریم تابلو

عموما ساخت تابلو برق ها را برون سپاری می کنند. فریم تابلو برق ها به دو صورت ایستاده و دیواری مطابق با نوع پروژه ساخته می شود. 

 

13. مونتاژ تابلو برق

برای مونتاژ ابتدا باید سینی و درب تابلو بر اساس نقشه Layout اندازه گیری کنید. سپس داکت ها و ریل ها را پس از برش نصب کنید. تمامی قطعات سینی و درب را نصب کنید. نوبت به وایرینگ قدرت و فرمان می رسد و در نهایت مرتب سازی را انجام دهید. 

 

14. برنامه نویسی از طریق نرم افزار TIA Portal 

PLC و HMI نیاز به برنامه نویسی دارند و کارشناسان فنی از طریق نرم افزار TIA PORTAL انجام می دهند. مراحل برنامه نویسی شامل:

  1. تعریف و پیکربندی سخت افزار و ارتباطات شبکه 
  2. تعریف تگ ها
  3. نوشتن توابع و برقراری ارتباط بین آنها
  4. لحاظ کردن شرایط خاص و اضطراری پروسه در برنامه 
  5. تست و شبیه سازی 

 

15. تست FAT

تست Factory Acceptance Test بر روی سیستم کنترل انجام می شود. عموما این تست ها پیش از حضور در کارخانه توسط کارشناسان فنی گرفته می شود. به عبارتی با انجام این تست تابلو کنترل و قدرت و نیز نرم افزار PLC و مانیتورینگ به صورت شبه واقعی مورد تست و آزمایش قرار می گیرد. 

 

16. جا به جایی تابلو برق صنعتی به محل پروژه

زمانی از صحت عملکرد تابلو برق اطمینان حاصل کردید و تست های لازمه را گرفتید. تابلو را به محل پروژه انتقال دهید. 

 

17. نصب تابلو برق

اتاق برق محل نصب تابلوهای برق می باشد که این اتاق ها طبق استاندارد و نیز نظر پیمانکار باید در دسترس تعبیه شود. تابلو برق را در محل مناسب نصب نمایید. 

 

نمایندگی زیمنس - اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی

 

18. تجهیزات ابزار دقیق را نصب کنید...

برای نصب تجهیزات ابزار دقیق نیاز به 2 نقشه PFD و P&ID خواهید داشت. با توجه به نقشه تجهیزات از جمله سنسورها (خازنی، القایی و ... ) ، ترانسمیتر ها (PT,FT,TT) دتکتورها و ... را در محل خود نصب نمایید.

 

19.کابل کشی، سینی کشی و لوله کاندوئیت را اجرا نمایید...

در این مرحله باید ابتدا مسیرهای کابل کشی در تابلو برق را براساس نقشه Cable List مشخص شوند. کابل ها معقوله بسیار مهمی به حساب می آیند و 2 نقش حیاتی را در تابلو برق ها عهده دار هستند از جمله:

  1. انتقال دهنده سیگنال ها
  2. تغذیه قطعات 

 

سپس سینی کشی و لوله کاندوئیت و همچنین فلکسی را نصب نمایید و در آخر کابل های فرمان و قدرت را بکشید. توجه داشته باشید که اگر موارد زیر را رعایت نکنید، منجر به خسارت های جبران ناپذیری می شود. 

- عدم انتخاب کابل مناسب

- عدم کابل کشی استاندارد

- هدایت کابل از لوله کاندوئیت صحیح نباشد.

- عدم نصب درست در سینی های کابل

- عدم هدایت درست کابل از لوله فلکسی 

 

نکته!

سه تست مهم را از جمله Megger Test ،Phone Check، Loop Check برای صحت عملکرد کابل ها به کار می گیرند. 

 

20. تابلوها و تجهیزات سربندی شوند...

کابل ها را از یک جهت به زیر ترمینال های تابلو و از جهت دوم به تجهیزات عملگر و ابزار دقیق متصل نمایید. پارامترهای مهم در سربندی کابل ها عبارتند از:

  1. تگ گذاری
  2. سرسیم زدن 
  3. مجروح نکردن کابل ها
  4. استفاده از گلندهای مناسب
  5. اتصال سیم ها به ترمینال
  6. و ...

 

21. کالیبراسیون تجهیزات

تنظیمات عملگرها و همچنین ترانسیمترها را انجام دهید سپس عملیات کالیبراسیون را از طریق تجهیزات با هدف هماهنگی تجهیزات ابزار دقیق آغاز نمایید. 

 

22. تابلوها را برق دار کنید...

برای برقراری برق اصلی تابلو باید کلید اتوماتیک یا کلید هوایی اصلی تابلو را بر روی وضعیت ON قرار دهید. سپس تجهیزات دیگر همانند PLC، HMI و ... را روشن نمایید. 

 

23. نصب سیستم مانیتورینگ HMI

علاوه بر سیستم مانیتورینگ باید سرورها نصب شوند. رک سرورها (کامپیوترهای صنعتی) در داخل اتاق کنترل و مانیتورینگ تعبیه می شوند و باید سرورها نصب شوند. تیم مهندسی در اتاق مانیتورینگ مستقر می شوند و به نصب و راه اندازی سیستم کامپیوتری می پردازند. سپس برنامه کنترل و مانیتورینگ بر روی PLC و HMI را بارگذاری نمایید. 

 

24. تست خط تولید

تست سرد خط تولید بدین معناست که هر کدام از تجهیزات به صورت تک راه اندازی می شوند. 

 

25. انجام تنظیمات اولیه

برای رسیدن به مرحله تنظیمات اولیه باید هماهنگی سخت افزار و نرم افزاری انجام شده باشد. زمانی که صحبت از تنظیمات اولیه می شود موارد زیر را شامل می شود:

  • - تنظیم درایوها
  • - تنظیم سافت استارترها
  • - تنظیم کردن Auto Tuning برای لوپ های PID
  • - تنظیم جریان کلیدها (اتوماتیک، حرارتی و هوایی، مینیاتوری)
  • - تنظیم کردن Time و مقدار پروسه به HMI
  • - تنظیم کردن مقادیر I، P، D
  • - تنظیم Set Point لوپ های PID و هیسترزیس لوپ های دیجیتال
  • و ...

 

26. ارزیابی به روش تست گرم بدون محصول

برنامه های کنترلی به 2 بخش Manual و Automatic دسته بندی می شوند. ارزیابی بخش Manual شامل نحوه تست سرد خط تولید می شود اما ارزیابی بخش Automatic شامل تست گرم بدون محصول می شود. تست به روش گرم بدین صورت است که برنامه کنترلی از مرحله 0 تا 100 بدون وجود محصولی اجرا می شود. مزایای ارزیابی به روش گرم :

- شناسایی خطاهای بخش Automatic

- مشاهده عملکرد ماشین آلات و دستگاه های خط تولید 

- مشخص شدن ایرادات مکانیکی و الکتریکی

 

27. ارزیابی با روش تست گرم با محصول

هنگامی که ارزیابی با محصول انجام می شود می توان پروسه اتوماتیک را در شرایط واقعی تر مورد سنجش قرار دهند. 

 

28. تست SAT

تست SAT مخفف Site Acceptance Test می باشد که متعلق به زمانی است که تصمیم به تحویل سیستم کنترل به کارفرما را خواهید داشت. بدین معنا که پس از اینکه سیستم کنترل نهایی در محل پروژه نصب و راه اندازی شد، تست SAT گرفته می شود. 

 

29. آموزش های لازمه به پرسنل

آموزش های لازم به پرسنل کارفرما توسط پیمانکار داده می شود. این آموزش عملیاتی با توجه به سطح تخصص، تحصیلات و میزان درگیری با پروژه شرح داده خواهد شد. 

 

30. تولید آزمایشی در دوره موقت

اصطلاح As-Built کردن نقشه ها و مستندات را در پایان پروژه خواهید شنید. به عبارت دیگر اصلاحاتی که مربوط به کابل کشی، تنظیمات برنامه و محل نصب قطعات و ... می باشد به صورت دستی اعمال شده بود را از طریق نرم افزار در مستندات لحاظ کنید. نقشه نهایی شده در انتها به کارفرما تحویل اده می شود. 

 

31. تحویل نهایی پروژه

32. دوره گارانتی

33. خدمات پس از فروش

34. تعمیر و نگهداری