خطایابی سخت افزاری HMI

>خطایابی سخت افزاری HMI

مشکلات سخت افزاری در HMI زیمنس

پنل های SIMATIC HMI Comfort زیمنس با صفحه نمایش لمسی در سایزهای مختلف و همچنین در 2 نوع کی پد و بدون کی پد جهت اجرای برنامه های تصویری طراحی شده اند. پنل های نمایشگر در نرم افزار TIA PORTAL  مهندسی شده اند. عملکرد HMI به صورت لمسی و کلیدی می باشد و گزینه انتخابی برای اتصال با PLC مختلف می باشد. می توان از طریق یک رابط USB جدید می توان یک صفحه کلید، ماوس و اسکنر بارکد را به آن وصل کرد. در ادامه مقاله آموزشی زیمنس سیماتیک (نمایندگی زیمنس) به مشکلات سخت افزاری که ممکن است در زمان کار با HMI رخ دهد را با راه های عیب یابی آموزش داده ایم. 

 


موارد خرابی HMI


 

1. روشن نشدن صفحه نمایش و نور صفحه HMI در حالی که به منبع تغذیه متصل است:

در این زمان دو مورد منبع تغذیه و فیوز باید چک شوند. زیرا ممکن است فیوز سوخته باشد و با تعویض آن مشکل برطرف شود. در غیر این صورت با کارشناسان فنی زیمنس سیماتیک برای تعمیر در ارتباط باشید. 

 

2. عدم ذخیره سازی اطلاعات پس از خاموشی HMI:

برای رفع این مشکل شما به یک مولتی متر نیاز دارید تا میزان ولتاژ باتری را چک نمایید. اگر از 25 ولت کمتر باشد، با تعویض باتری مشکل برطرف خواهد شد. 

 

3. نمایش خطوط عمودی و افقی بر روی صفحه نمایش HMI روشن:

در این مورد عیب یابی باید شکل خطوط توجه نمایید، زیرا اگر خطوط به صورت سایه باشد، می توان با تنظیم کنتراست و میزان روشنایی مشکل حل کرد. در غیر اینصورت خطوط به صورت واضح و رنگی باشند، پنل را باید تعویض کنید.

 

4. صفحه نمایش سیاه رنگ به همراه صدای تیک:

ابتدا زمانی که صفحه نمایش HMI سیاه شد، صفحه را لمس نمایید تا اطمینان پیدا کنید که در حالت Screensaver است یا خیر. سپس در مرحله دوم اگر روشن نشد ری استارت کنید، زیرا نوسانات برق جهت بروز این خطا می شود. اگر مشکل برطرف نشد و همچنان صدای تیک شنیده شد، مشکل نور صفحه می باشد و باید به بخش تعمیرات زیمنس سیماتیک بسپارید. 

 

5. HMI روشن با صفحه نمایش سفید:

برای حل این مشکل صفحه تنظیمات صفحه نمایش HMI را باز کنید و سوئیچ های دو حالته 1 و 2 را به وضعیت ON تغییر دهید. سپس با کمک گرفتن دکمه پایین صفحه میزان Contrast و Brightness را تنظیم نمایید. اگر همچنان صفحه نمایش سفید بود و چیزی نمایش داده نشد در حالی که برنامه در حال دانلود روی صفحه می باشد، باید با همکاران ما در بخش تعمیرات تجهیزات زیمنس تماس بگیرید. 

 

6. تقسیم شدن صفحه نمایش HMI به دو قسمت تیره و روشن:

نور صفحه نمایش HMI به دو صورت CCFL و LED می باشد. حال اگر نور صفحه شما از نوع CCFL باشد، توجه داشته باشید که برای روشن شدن به ولتاژ بالایی نیاز است. این صفحات CCFL در صورت آسیب دیدن و کارکرد طولانی تیره می شوند. اما اگر از نوع صفحه نمایش LED باشد به علت اینکه LED ها از چند رشته به صورت موازی تشکیل شده اند، اگر یک رشته آسیب ببیند، سایر رشته ها به صورت نرمال روشن می مانند و فقط قسمت آسیب دیده خاموش می شود.

 

7. فیوز HMI در حین اتصال به منبع تغذیه می سوزد:

اتصالات بدنه منبع تغذیه را بررسی نمایید و همچنین اتصال زمین 24 ولت DC در PLC و HMI و همچنین برقراری ولتاژ بین آنها چک شود.

 

8. کار نکردن بخش Touch پنل:

هنگامی که صفحه نمایش را لمس کنید و اتفاقی نیوفتد، مشکل در ارتباطات دارید یا پنل شما آسیب دیده است. شما باید اتصالات کانکتورها را به برد اصلی را حتما چک نمایید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که از دستورات برنامه نویسی زیادی استفاده کرده اند یا اینکه دستورات تا پایان حلقه لوپ اجرا نشده است.