معرفی کابل پروفی باس

>معرفی کابل پروفی باس

معرفی کابل پروفی باس در زیمنس سیماتیک

کابل پروفی باس در سیستم های اتوماسیون در جهت انتقال داده ها به کار می رود. کابل های پروفی باس با ایجاد مسیری امن برای داده ها، ارتباطی موثر را میان تمام PLC، HMI، سنسورها، درایوها، محرک‌ها و … ایجاد نماید. کابل های پروفی دارای سک ساختار می باشد و از یک استاندارد پیروی می کند. پروفیباس از تکنولوژی ارتباط سریال RS-485 استفاده می کند و در فرآیندهای دیجیتال و آنالوگ قابل استفاده هستند. 


مقاله پیشنهادی: خطایابی اینورتر سری A,F


تاریخچه پروفی باس : 

دولت آلمان در اواخر دهه 1980 تصمیم به همکاری با یکسری از شرکت ها در خصوص ایجاد پروتکل اختصاصی گرفت. با این تصمیم در سال 1987 راه حل جدیدی را برای نحوه استفاده از فیلدباس ها ارائه نمودند. با طراحی یک بیت سری از نوع فیلدباس نیازهای ابتدایی دستگاه های حوزه میدان فراهم شد و به دنبال آن پروتکل ارتباطی معرفی شد. 

در نهایت در سال ۱۹۸۹ گروهی متشکل از ۱۰ نفره Nutzerorganization e.V. (PNO) پروژه پروفی باس را به پایان رسان. این گروه هم‌اکنون بیش از ۱۴۰۰ عضو داشته و توانسته بیش از ۵۰ میلیون دستگاه میدانی را با این پروتکل سازگار نمایند.

 

علت نامیدن ارتباط سریال به پروفی باس

اختراع ارتباط سریال به پیش از کابل های پروفی باس باز می گردد، اما پروفی باس با سرعت ارتباط بالاتر و همچنین کاهش سیم کشی توانست کارکرد بهتری را ارائه دهد و جایگاه ویژه ای را در اتوماسیون پپیدا کند. 

 

ساختمان کابل پروفیباس: 

  1. مغز مسی
  2. روکش مغز مسی
  3. روکش سیلیکونی
  4. فویل ضد نویز
  5. شیلد محافظ
  6. روکش PVC

نمایندگی زیمنس - اجزا کابل پروفی باس - زیمنس سیماتیک

عملکرد پروتکل پروفی باس:

پروتکل پروفی باس به صورت Master/Slave عمل می کند. تجهیزاتی که به عنوان Master مورد استفاده قرار می گیرد شامل: 

  1. PLC
  2. DCS
  3. PC
  4. TP/OP

 

نکته! 

برای استفاده از چند Master باید از پروتکل اضافی به نام توکن استفاده کنید. 

 

انواع کابل Profibus زیمنس:

  1. FMS
  2. PA
  3. DP

 

بررسی کیفیت کابل Profibus: 

یک آنالایزر فیلدباس برای تعیین کیفیت پروتکل و یک اسیلوسکوپ برای تأیید کیفیت سیگنال ارتباطی نیاز است، به‌عنوان‌مثال؛ اتصال کوتاه، قطع سیم، خطای خاتمه و … می‌توانند در این فرآیند اندازه‌گیری و تشخیص داده شوند.