آشنایی با کنتاکتورهای خازنی

>آشنایی با کنتاکتورهای خازنی

آشنایی با کنتاکتورهای خازنی

کاربرد کنتاکتورهای خازنی برای سوئیچ کردن خازن و همچنین قطع و وصل بانک های خازنی و تغذیه خازن های قدرت است. در ساختمان طراحی آنها علاوه بر کنتاکت اصلی، سه کنتاکت کمکی هم تعبیه شده است. کنتاکت های کمکی زودتر از کنتاکت های اصلی بسته خواهند شد. هر کدام از کنتاکت های کمکی  برای محدود کردن جریان به 2 مقاومت سری متصل هستند. خازن ها از طریق این کنتاکت ها شارژ خواهند شد و جریان پیک به مقدار جریان نامی کنتاکتور محدود می شود.

 

تفاوت های کنتاکتور خازنی و معمولی چیست؟

وجود سلف های کوچک یک تفاوت اصلی را بین کنتاکتور معمولی و خازنی ایجاد کرده است. سلف ها می توانند از تغییرات شدید جریان در لحظه اتصال خازن جلوگیری می کند. این هجوم جریان معمولا در زمان اتصال خازن ها اتفاق می افتد و بیشتر از 100 برابر جریان نامی بانک خازنی و در مدت زمان کمتر از 5 میلی ثانیه در فرکانس های بالا در رنج 1 تا 4 کیلو هرتز رخ می دهد.

 

استفاده از کنتاکتورهای خازنی نسبت به کنتاکتور معمولی مزایایی دارد؟

پاسخ این سوال بله است. با انتخاب کنتاکتور های خازنی می توان موجب کاهش هزینه های تعویض شد. ولتاژ های خطرناک در این نوع کنتاکتورها وجود ندارد و این موضوع زمان تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد. علاوه بر این موارد شاهد کاهش توقف کار بانک خازن خواهید بود، که نتیجه این موارد سبب افزایش طول عمر را به همراه دارد.

 


مقاله آموزشی پیشنهادی: تعمیرات اینورتر زیمنس

سایت آموزشی پیشنهادی: آموزش رایگان نرم افزار TIA PORTAL