تفاوت BMS و Home Automation

>تفاوت BMS و Home Automation

تفاوت BMS و Home Automation

تفاوت BMS و خانه هوشمند را در این مقاله بررسی می کنیم. مبحث خانه های هوشمند امروزه طرفدارای بسیاری را به خود جذب کرده است و عمدتا اصطلاحاتی از جمله هوشمند سازی ساختمان، خانه هوشمند و...  را بسیارشنیده می شود. ما شاهد به کار بردن لغت BMS در کاربردهای  Home Automation در زبان محاوره ای و مکالمات روز مره ی خیلی از مشاوران املاک هستیم. با زیمنس سیماتیک (نمایندگی زیمنس) همراه باشید. BMS به معنای سیستم مدیریت ساختمان و با مبحث SMART HOME متفاوت است اما قاعدتا شباهت هایی را شامل می شود. از جمله:

- رفاه بیشتر

-  کاهش مصرف انرژی

- گزارش گیری از کارکرد تجهیزات برقی

- کنترل از راه دور

- افزایش ارزش ملک

 

معرفی  BMS

BMS مخفف لغت Building Management System و در فارسی به معنای سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان می دهد. هدف اصلی BMS بهره وری در مصرف انرژی و هزینه های اقتصادی است. از طریق BMS می توانید کنترل سیستم های خانه اعم از روشنایی، اعلام و اطفاء حریق، دوربین های موجود و حتی تردد ... به دست بگیرید. 

 این سیستم اطلاعات هر روزه یک فضا را در یک سیستم جامع جمع آوری می کند و در اختیار یک سیستم مانیتورینگ و نظارت قرار می دهد. هدف اصلی این سیستم کاهش مصرف انرژی، افزایش ایمنی در مواقع حوادث و خطر و همچنین افزایش حفاظت از ساختمان و افزایش آسایش کاربران است.

 


 

معرفی Home Automation

خانه های هوشمند یا اتوماسیون خانگی دارای تجهیزات هوشمندسازی در جهت ایجاد محیطی آرام می باشد. هوشمند سازی مختص فضای مصرف کننده از جمله داخل واحدهای مسکونی، اداری یا تجاری است. مزیت استفاده از هوشمند سازی ساختمان ها افزایش امنیت و کاهش مصرف انرژی است. تجهیزات کنترلی در اختیار مصرف کننده قرار داده می شود. 

 

  تفاوت BMS و  Home Automation 

  1. انتخابBMS  مناسب مراکزی همانند بیمارستان، مجتمع های صنعتی و اداری و ... است. در صورتی که خانه هوشمند مناسب در پروژه های مسکونی می باشد.
  2. کارکرد، در BMS نیازمند فردی که در این زمینه تخصص داشته باشد و آموزش لازمه را فرا گرفته باشد دارد. اما خانه ی هوشمند مدیریت با مصرف کننده ی نهایی است که در نتیجه UI/UX و کاربری اپلیکیشن بسیار ساده تر می باشد.
  3. پروتکل، در سیستم خانه های هوشمند پروتکل های بی سیم با سیم کشی محدود KNX و Z-Wave می باشد. در حالی که پروتکل های BMS همان پروتکل های استاندارد ساختمان از جمله BACnet ، LON Modbus و هستند.
  4. یکپارچه سازی، در سیستم خانه های هوشمند شاهد یکپارچه سازی در محدوده همان خانه یا زون است اما BMS گسترده تر است و مختص تمام فضاها، زون ها، طبقات و در مجموع سیستم جامع یک پروژه را شامل می گردد.
  5. BMS ها نیازمند نقشه های مکانیکی است اما خانه های هوشمند دارای پیچیدگی نیستند.
  6. کنترل مصرف انرژی

 

  توجه داشته باشیم Home Automation همان BMS نیست!  

رویکرد BMS کاربری راحتر و صرفه جویی انرژی است ولی در Home Automation علاوه بر این موارد فضای Comfort و لوکس بودن را شامل می شود.